راههای جبران گناهان
جبران گناهان شرایطی دارد و در قرآن چند چیز به عنوان عوامل تکفیر گناه معرفی شده است که در مطلب پیش رو نظری به این موضوع انداخته شده است.
چنانچه در آیات قرآن و روایات معصومین(علیهم السلام) آمده است هر چند انسان گناه زیادی انجام داده باشد، باب بازگشت به خدا و از بین بردن گناهان همیشه باز است چرا که خداوند در قرآن با بیانی مهربانانه میفرماید:
«یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَی أَنفُسِهِمْ لاَ تَقْنَطُوا مِن رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً»1؛ «ای بندگان من که بر خود اسراف کردهاید از رحمت خداوند نامید نشوید که خدا همهی گناهان را میآمرزد زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.»
پس باید دانست که رحمت الهی بسی بیشتر از گناهان ما و گناهان همهی مخلوقات است، و جایی برای ناامید شدن ما نیست؛ و باز خداوند برای بخشیدن ما راههایی را قرار داده که برخی از آنها را بر می شماریم:
1. توبه:
یکی از راههای خلاص شدن از گناهان توبه است. راهی که قرآن به ما آموزش میدهد آنجا که میفرماید: «تُوبُوا إِلَی اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً» 2؛ «به سوی خدا توبه کنید توبهای خالص»
توبه آنچنان که در روایات معنا شده است یعنی پشیمانی قلبی و واقعی از کارهایی که انجام دادهایم. و لازمهی این پشیمانی، تصمیم بر ترک آن عمل زشت میباشد . پس توبه یعنی پشیمان بودن از گناه و تصمیم بر ترک گناه. چنانچه انسان به این حالت برسد اصطلاحاً توبه نموده است.
در حدیث قدسی آمده «اگر آنان که به من پشت کردند بدانند که من چقدر منتظر آنان هستم و به توبه و بازگشت انان مشتاقم,از شوق دیدارم قالب تهی کرده و از شدت محبتم بند بند انان میگسست»
ارکان توبه را میتوان در چهار چیز خلاصه کرد:
1. ندامت
2. تصمیم بر ترک در آینده
3. جبران گذشته
4. استغفار و طلب بخشش و مغفرت از خداوند.
پس توبه تنها استغفار یا پشیمانی از گذشته و حتی تصمیم به ترک در آینده نیست، بلکه علاوه بر همه اینها باید شخص گنهکار در مقام جبران برآید و فسادی را که مرتکب شده جبران نماید. این صحیح نیست که مثلاً در جلوی دیگران فردی را به دروغ و حیله متهم کنیم و بعد در خانه خلوت استغفار نماید. پس باید حقوقی از خداوند مثل نماز و روزه و عبادات و تکالیفی را که ضایع و ترک کرده و نیز حقوقی از مردم را که تباه ساخته جبران نماید و آنها را تدارک کند و حقوق مردم را به آنها برگرداند و در صورت امکان و دسترسی از آنها رضایت و حلالیت بطلبد.
«توبه» کمیت و کیفیتی دارد:
کمیت توبه آن است که قرآن کریم به همه مؤمنان دستور آن را میدهد: «توبوا الی الله جمیعاً ایّها المؤمنون»و کیفیتش هم عبارت از «نَصوح»؛ یعنی، خالص بودن است که در این زمینه قرآن میفرماید: «یا ایّها الذین آمنوا توبوا الی الله توبةً نصوحاً»
اگر توبه همه جانبه صورت گرفت و انسان از همه گناهان و خلافها توبه کند و خالص شود، آن گاه لغزشهای گذشته بخشوده میشود و انسان توبه کننده به منزله بی گناه است. پیامبر اکرم فرمود: «التائب من الذّنب کَمن لاذَنب له» (مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 6، ص21.)
اعمالی برای بخشش گناهان :
بعضی از اعمال که باعث بخشیدن گناهان میشود جلب مینماییم:
- انجام کارهای نیک
و یدرئون بالحسنة السیئة (سورهی رعد/22) اندیشمندان کسانی هستند که با حسنات,(کارهای نیک) سیئات(کارهای بد) را از بین میبرند. و یا در سورهی هود آیهی 14 میخوانیم: نماز را در دو طرف روز و اوائل شب بر پا دار چرا که نیکیها, بدیها را بر طرف میسازند.
به طور حتم, بسیاری از گناهان کوچک هستند که نه تنها به یادمان نمیآید که چه زمانی و در کجا مرتکب آنها شدهایم و بلکه چه بسا آنها را به عنوان گناه به حساب نمیآوریم. قرآن راه چاره را در ترک گناهان کبیره ذکر میکند و میفرماید: اگر از گناهان کبیرهای که از آن نهی شدهاید اجتناب کنید, گناهان کوچک شما را میپوشانیم. (سوره نساء/ 31)
برخی از مفسرین معتقدند که منظور از پوشاندن گناه محو آثار آن است. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: در هر جا هستی از خدا بترس و با مردم با خلق نیک برخورد کن و هر گاه گناهی کردی, کار نیکی بعد از آن انجام بده که آن گناه را محو میکند.
امام صادق(علیهالسلام) نیز در حدیثی دیگر فرمود:کسی که در پنهانی گناه کند, پس در پنهانی کار نیک انجام بدهد, و کسی که آشکارا گناه کرد پس آشکارا کار نیک انجام دهد. (نقل از بحار الا نوار/ ج 71 / ص 242 و وسائل الشیعه / ج 11 / ص 383)
- صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد ـ علیهم السلام
از امام رضا(علیه السلام) نقل شده است: «کسی که نمیتواند کاری کند که گناهانش پاک شود پس باید زیاد بر محمد و آل او صلوات بفرستد زیرا زیاد فرستادن صلوات گناهان را از بین میبرد.3
- سفر زیارتی حج یا عمره نیز، باعث پاک شدن گناهان میشود.4
- زیارت اهل بیت(علیه السلام) به ویژه امام حسین(علیه السلام)5
- خوش اخلاقی نیز سبب بخشوده شدن گناهان میشود.چنانچه از امام صادق علیهالسلام نقل شده است «خوش اخلاقی مانند حرارت خورشید، گناهان را از بین میبرد.»6
- سجدهی فراوان، شخصی نزد پیامبر اسلام آمد و عرض کرد گناهانم زیاد شده است حضرت فرمودند: «زیاد سجده کن زیرا سجده فراوان، مانند باد که برگها را روی زمین میریزد گناهان را از بین میبرد.»7
- خواندن دعاها از جمله دعای کمیل در هر هفته نیز باعث بخشش گناهان میشود.8
- گریه نمودن بر مصائب امام حسین(علیه السلام)9
- انفاق نمودن به مردم:10از امام علی(علیه السلام) نیز حکایت شده: «کفارهی گناهان بزرگ و عظیم، فریاد رسی از بیچارگان میباشد.»11
خلاصه همهی اعمال خیر مثل قرائت قرآن، نماز، زیارت برادران دینی یا عیادت مریض یا پرستاری از مریض و... همه و همه باعث پاک شدن گناهان میشود.
یادآوری:
1. بعضی از گناهان را نمیتوان فقط با توبه یا راههای دیگر پاک کرد. و اینها گناهانی هستند که با انجام آنها، هم حق خداوند را ضایع کردهایم و هم به دیگران ظلم نمودهایم، مثل غیبت، تهمت، دزدی یا آزردن پدر و مادر و ... در اینگونه گناهان علاوه بر راههای قبل، لازم است حقی که از دیگران ضایع نمودهایم را تا اندازهای که ممکن است جبران نماییم تا این نوع از گناهان نیز پاک شوند.
2. هر چند اگر انسان توبهی خود را شکست باز هم باب توبه به روی او باز است، اما در روایات حکایت شده: کسی که از گناهانش استغفار میکند در حالی که باز آن گناه را انجام میدهد، مثل کسی است که پروردگار خویش را به مسخره گرفته است.12
3. مطمئن باشیم هر قدمی که ما به سوی خدای خود بر میداریم، خداوند چندین برابر به سوی ما بذل توجه میکند فقط نیاز به صبر دارد تا برایمان معلوم شود.
4. با «توبه» و به سوی خداوند رفتن، و حلال و حرام او را مراعات نمودن، نه تنها چیزی از دست نمیدهیم، بلکه به آرامش و بهره برداری بهینه از نعمتهای خدا در دنیا و آخرت میرسیم. چرا که دین و دستورات دینی از ما میخواهد که خواهشهای نفسانی را نظاممند و مدیریت کنیم نه اینکه لذتها را ترک کنیم.
5. هر یک از دستورات خداوند (واجب یا حرام یا...) با در نظر گرفتن همهی ابعاد وجودی انسان و نیازهای متفاوت اوست و هر کدام از این دستورات حکمتهای فراوانی در بردارد، هر چند برای ما معلوم نباشد یا حتی به کام ما خوش نیاید.
6. وقتی انسان گناهی انجام میدهد، علاوه بر اینکه گناه او در پروندهی اعمال او ثبت میشود، آن گناه در جان و روح او اثرات منفی میگذارد، که برای از بین بردن آن آثار، راههای متعددی وجود دارد که برخی از آنها در این مجال بیان شد.
نتیجه گیری :
از آنچه گذشت میتوان این حقیقت را دریافت که آیات مربوط به ایمان، در مقام دستهبندیِ دقیقِ شرایط سعادت انسان نیستند؛ بلکه صرفاً میخواهند اهمیّت ایمان و عمل صالح را بیان کنند و با توجه به آیات دیگر، مجموعاً چنین به دست میآید که عامل اصلی سعادت، ایمان است و مقتضای ایمان، انجام دادن اعمالی است که از لوازم آن به شمار میرود.
و در یک کلام :
بازآی بازآی هر آن که هستی بازآی گر کافر و گبر و بتپرستی باز آی
این درگه ما درگه نومیدی نیست صد بار اگر توبه شکستی باز آی
پی نوشت ها:
1 . زمر / 53.
2 . تحریم / 8.
3. آمالی صدوق 68/4.
4. بحار 99 / 50 / 46.
5. مستدرک وسائل، 10 / 183، بحار 98 / 22.
6. بحار 71 / 395 / 74.
7. آمالی صدوق 404 / 11.
8. مفاتیحالجنان.
9. وسائل 4 / 102.
10. تغابن / 17.
11. نهجالبلاغه، حکمت 24.
17 . مکارم الاخلاق / 432.
12. مجموعه ورام، ج 2، ص 223.
منابع :
سایت پرسمان
سایت حوزه
سایت اندیشه قم
سایت ایکنا
نظرات شما عزیزان:
:: برچسبها: راههای جبران گناهان,